dinsdag 10 maart 2015

Dinsdag, een waanzinnige dag.

' Kling klang, we zijn er weer. Jasper slentert achter me aan en ploft meteen in zijn mand. Grisou stond al bij de tafel. Ik was vergeten de deur naar de achterkamer af te sluiten. Ze had zeker lekker tussen de boeken geslapen.

Het zonnetje scheen naar binnen en de kaften van de boeken stonden te glimmen in al hun kleurenpracht. Grisou miauwde alsof ze in geen weken iets had gegeten. Kijk, hier is je bakje met eten, smakelijk.  Koffie zetten, de lekkere appelstukjes weer uit de koelkast halen en in het kastje leggen.
Kling klang, daar zal je Magda hebben.'  Goede morgen Jet.' Ze plofte de kranten op de tafel. ' Wat een toestand met de politiek hè. 3 Mensen weg in 2 weken bij de VVD. Nu weer minister Opstelten en Teeven. Hoe is het mogelijk. En waarom nou precies, dat weet niemand.' 
' Goede morgen Magda, heb je nog doorgelezen in het boek Magdalena van  Maarten t Hart ?  '
Ik gaf haar een kop koffie en liet haar mijn boek zien. ' ja, ik kon het niet weerstaan. Ik ben het boek ook gaan halen. Nu moet ik er nog 2 lezen. ' ' ik heb het nog niet uit, maar het duurt niet meer lang' , zei Magda. ' Hee, Jasper, heb je het niet naar de zin? ' Jasper trok een oog open maar sloot het meteen weer. Grisou sprong wel op haar schoot en gaf lieve kopjes.
' Ik verheug me ook op die 2 boeken. Ben wel al op blz 42 van ' het vrome volk', vertelde ik haar. ' terwijl ik de tafel met een lap schoonmaakte en Cor de zwarte kraai met een veer afstofte. Hij stond tijdelijk voor een raampje.
' Zal ik 3 kranten hier laten Jet, ik heb het gevoel dat het druk wordt. '' Prima, wacht ik geef je het geld'
' Nee, laat zitten, dat is dan voor alle koffie en thee die ik hier nuttig. ' Ze zette Grisou op de grond en beende weer naar de deur. ' Doei....tot ziens Jet.
Ik keek eens naar Jasper, maar die snurkte gezellig verder. Beetje moe zeker. 
Daar ging de telefoon. ' dag Anneke, leuk dat je belt. Hoe staat het met je boek'? Anneke Muller is mijn dierbare vriendin uit Zwolle. Ze vertelde dat haar boek de biografie van Majolein  Basting op 29 April gepresenteerd wordt. ' Waanzinnig, roep ik uit. Ik zag het al bij Bol.com staan. Je kon het bestellen. Geweldig Anna, net een dag voor je verjaardag. Ik drink er vanmiddag een borreltje op. ' 
Wat een leuk nieuws. Ze heeft ook dat mooie boek geschreven over Ellen Vogel en een boek over de jazz zangeres An Burton. Ze kon niet te lang kletsen, maar ik ben zo trots op haar. We kletsen later nog wel eens.
Zo ging de ochtend heen. Heb lekker wat gelezen, totdat het echtpaar binnen kwam. 'Goedendag mevrouw, mogen wij een beetje rondkijken? 'vroeg de man met een diepe stem. 'Wat gezellig is het hier', zei de vrouw. Ách, een labrador en een kat, samen in de mand. 'Ja ik laat Wim maar een beetje snuffelen. Zou ik een kopje koffie mogen met een stukje taart?' 'Wim, wil je ook koffie en taart?, riep ze naar haar man. 'Nee Wilma, liever een glaasje wijn'.' Dat krijg je thuis wel. ', lachte ze.Wim zat al tussen de boeken . 'We zijn hier nog maar net komen wonen. Alles is nog zo nieuw. Maar ik ben hier wel 50 jaar geleden geboren. Maar mijn vader was marechaussee en we verhuisden nog al eens. Ze kletste vrolijk erop los. Ze hadden ook een hond. Zijn naam was Lobbes. Hij was net weg bij de moordbrigade in Amsterdam. Tja, ze waren blij dat hij weg was, want alles ging de laatste jaren via de computer en Wim was daar niet goed in. De een na de andere heeft hij om zeep geholpen. 'zei ze lachend. ' 'Nou Wilma, kijk eens wat ik gevonden heb. Iets voor jou. Een prachtig boek over inrichting. Kijk eens en voor mij de Gerard van t Reve die ik nog niet had. Wij gaan hier vaker komen Jet. Geef me ook maar een kopje koffie en ook zo'n lekker taartje.
Ze bleven nog wel een uur en ik wist toen hun hele leven en ook hoe ze samen waren. Heel erg leuk. Ik hoop ze nog vaak te zien.Ja, op alle gebied was het een waanzinnige dinsdag, maar niet op de zieke manier, maar een geweldig leuke dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten