zondag 8 maart 2015

Boeken en nog eens boeken



Het is maandag 9 maart.

                                                                                                    


Op maandag begin ik wat later en dat komt vandaag goed uit.
Terwijl ik de sleutel in het slot stak remde Magda met haar fiets knoert hard naast mijn benen.  " ik moet je Vanwalleghem vertellen," zei ze hijgend. " ik zal de koffie zetten terwijl jij de kat eten geeft. " Met mijn armen vol nieuwe boeken probeerde ik met mijn elleboog de deur te openen. " oh, kom hier meid, laat mij je helpen, wat heb jij gisteren uitgespookt," Gisteren, was ik op jacht. Ik heb een stapeltje boeken meegebracht uit België, Damme om precies te zijn.Kijk op deze foto zie je de winkel  van binnen.
Het heet de boekentafel, en hier links staan de Nederlandse schrijvers. Ik heb daar een Maarten 't Hart meegenomen." Het vrome volk" 1974. Korte verhalen zijn het .ga ik zelf eerst even lezen. En nog andere interessante boeken die ik zo mee mocht nemen. 
"Nou ja, dat is ook toevallig. Kijk eens wat ik hier  heb!' Magda bukte zich en wroete in haar tas. Met een rood hoofd kwam ze weer boven de tafel uit" thadaaaaa!!!!
Ik zag een prachtig boek in haar hand" Magdalena van Maarten 't Hart. Ik ben er al helaal aan verslingerd. Zaterdag nog even gehaald omdat ik het boekenweek geschenk wilde hebben en heb gistermiddag heerlijk in de zon zitten lezen. Prachtig is het. Maar ik heb wel met Maarten te doen hoor. Zo leuk had hij het niet met zijn moeder.hij mocht  pas over haar schrijven na haar dood in 2012. Natuurlijk had hij al eerder wat vastgelegd, maar dat hield hij angstvallig voor haar verborgen.
Maar het is prachtig geschreven. Hij kraakt haar niet af of zo. Nee, ik ben er blij mee. " 
Ondertussen schonk ze de koffie in en haalde het boekenweekgeschenk ook nog even boven water. " nog niet aan begonnen, maar dan heb je nog wat voor later", zei ze blij.
We keuvelde nog even over haar krantenwijk en toen was ze weer spoorslag verdwenen. 
"Kom Jasper, ga nog maar even in je mand liggen, dan kan ik nog wat orde scheppen in deze eeuwige chaos. "
Kling klang. Het was alweer 15.00 uur .Het zag er opgeruimd uit, dus laat maar komen.  "Kling klang", Daar hebben we Marianne. "Komt het gelegen?"vroeg ze. "Altijd , neem een bakje koffie of thee. Ja, laat ik thee nemen. Heb je zelf gebakken? , vroeg ze vragend."Ja, zin in een stukje appeltaart? Nou, dat sla ik niet af. Ik ben nog niet veel buiten geweest Jet. Ik had de griep. Naar hoor. 2 Weken ellende. Gisteren opgeknapt met het zonnetje in de tuin. Heb je ook wat in de tuin kunnen doen?"Nee, ben naar Damme geweest" zei ik.


Foto Damme
'" Ja, het is altijd een leuk uitje . De boekenwinkeltjes van Damme. Ooit was ik eens in de Belgische Ardennen. Daar ligt het boekendorp Redu. Dat bestaat pas sinds 1984 en is tot ver over de grenzen bekend. Een 20 tal boekhandels met iedereen eigen specialiteit. :geschiedenis, literatuur, wetenschappen, kunst, strips enz. Een boekbinderij, en een atelier waar papier gemaakt wordt. ."Marianne verslikte zich bijna in de taart. "Kan je er ook gewoon inkopen doen of logeren, "vroeg ik. "Ja hoor  er is ook een bio-kruidenier, winkeltjes en restaurants. Met Pasen is er een groot boekenfeest, in mei een beurs voor schrijfobjecten en in juni een rommelmarkt en de eerste zaterdag van augustus is er een boekennacht."
"Je kent de agenda uit je hoofd, hoor ik". "Ja, het is altijd hetzelfde. Ieder jaar. Ik ben al 3 maal geweest. Heel erg leuk. Daar is Damme natuurlijk niets bij. "Marianne was al een oudere dame die heel veel las. Maar ze gaat meestal naar de bibliotheek. Ze heeft geen plaats voor veel boeken, zegt ze. Ze voelt zich thuis tussen de boeken.
Grisou ging bij haar op schoot zitten. Marianne was dol op de kat. "Hoe maak je het Grisou? Je weegt zwaar vandaag. Zal wel aan mij liggen. Lust je ook een stukje taart? Hee, Jasper is daar ook. Dan alle twee een stukje. Ze bleef nog een half uurtje zitten en vertrok dan weer naar haar huisje. Ze was nooit getrouwd. Aan haar lijf geen polonaise, zei ze, wanneer het ter sprake kwam. Ze miste het niet. Ze had vaak bezoek en veel kinderen over de vloer van haar nichtjes. Prima zo. Ze ging vaak op reis met een soort damesclubje. Altijd fijn om haar te zien.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten